De Museumwinkel

Constant Les trois espaces gesigneerd

Constant Anton Nieuwenhuys, beter bekend als Constant, werd in 1920 geboren in Amsterdam. Al heel jong raakte hij geïnteresseerd in schilderen, bezocht hij musea en raakte hij geïnspireerd door Rembrandt, Vermeer, Picasso en Van Dongen. Deze kunstenaars beïnvloedden zijn eerste werken, waarvan sommige in moeilijke tijden werden gemaakt op suikerdoeken.
 
Constant - een multidisciplinaire kunstenaar - is schilder, beeldhouwer, architect, schrijver en muzikant.
Na het volgen van een industriële kunstacademie ging Constant in 1940 naar de Koninklijke Academie in Amsterdam om daar twee jaar te blijven. In 1946 ontdekte hij tijdens een reis naar Parijs het werk van Joan Miro en leerde hij Asger Jorn kennen, twee ontmoetingen die ervoor zorgden dat Constant zich ging oriënteren op een spontane en anti-academische manier van schilderen.
 
In 1948 werd de experimentele groep REFLEX opgericht, waarna de leden al snel lid werden van de COBRA-beweging. Op 8 november 1948 in Parijs aan de tafel van een café, tegenover de Notre-Dame werd COBRA opgericht door de Belgische schrijvers Christian Dotremont en Joseph Noiret, de Deen Asger Jorn en de Nederlanders Karel Appel, Constant en Kraai. De Belgische Alechensky voegde zich bij de groep in 1949. COBRA pleitte via een schriftelijk manifest voor "een spontane kunst, begrijpelijk en voor iedereen toegankelijk tegen de fenomenen van de mode van dit moment, abstractie en surrealisme". Deze beweging duurde slechts vier jaar, tot 1952. Voor Constant speelde galeriën een rol bij de ontbinding van de beweging, omdat ze heeft bijgedragen aan het vervagen van de solidariteit tussen de kunstenaars in een een krachtig naoorlogs tijdperk.
 
Na COBRA verhuisde Constant naar Londen. Zijn kunst evolueerde naar geometrische abstractie, zijn schilderijen werden 'steeds eenvoudiger, minder chaotisch, minder romantisch om zo ver te gaan dat ze worden gereduceerd tot eenvoudige schilderijen die zijn geschilderd met een spuitpistool'. Vanaf 1953 leidde zijn nieuwsgierigheid hem tot origineel onderzoek in architectuur en stedenbouw. Constant legde uit: 'ik wilde de ruimte in.' Zo ontwierp en produceerde hij modellen van New Babylon, een utopische, speelse stad, de ontkenning van de 'utilitaire stad'.
 
In de jaren '70 keerde Constant terug naar de schilderkunst met een reeks picturale producties rond thema's over macht: opstand, ondervraging, beproeving, vrijheid die de mensen beledigt en liefde. Constant vervolgde zijn werk en analyseerde nog altijd de technieken van zijn voorgangers Véronèse, Rubens, Delacroix, Cézanne.
 
Artikelnummer:  2023705
€75,00 Incl. btw
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Powered by Lightspeed